Länge leve monarkin!

Okej..Detta kommer bli ett långt inlägg. Men det rör ett viktigt ämne som är väldigt uppmärksammat just nu. Kungabröllopet mellan Victoria och Daniel Westling.

Och jag är ju en tjej med väldigt många åsikter om det flesta saker. Jag lägger mig gärna i debatter (fråga bara min mamma!) och säger vad jag tycker. Och alla har väl sin egna åsikt om detta spektakulära bröllopet som äger rum imorgon.

Som dom flesta vet som läser min blogg så är jag miljöpartist och ska egentligen dissa monarkin helt och hållet. Men jag kan hålla med dom blå i vissa saker. Och detta är en av sakerna. Monarkin.
Vår kungafamilj har absolut ingen makt och får inte uttala sig om sina egna åsikter. Det blir ramaskri så fort dom säger något fult eller gör något konstigt.

Tänk egentligen att inte kunna säga vad man tycker och känner. Jag skulle iallafall bli tokig!
Dom får åka till andra sidan jordklotet och sitta på en tråkig ceremoni eller vad som helst. Dom kan sitta där och ha en dålig dag som vilken människa som helst. Men det kan dom inte visa. Istället så ska sitta där och le och tycka att allting är jättespännande.
Allt detta gör dom för Sverige. Vem skulle annars representera Sverige ute i stora världen? Ingen!
För hur många gånger har Reinfeldt åkt till Korea och lyssnat på ett tråkigt föredrag? None!
Han skulle inte hinna med att både vara statsminister och vara ansiktet utåt för Sverige.. Och det kan jag förstå (det ska jag inte skylla på honom för) för att vara statsminister är säkert ett väldigt stressigt och svårt arbete.

Alla tror att kungafamiljen bara hovar in pengar och sitter på sitt slott och skrattar åt alla dumma svenskar! Men tänk egentligen på allt dom gör för oss. Dom gör verkligen en hel del. Dom har presentationsmiddagar för olika presidenter och andra kungafamiljer, öppnar riksdagen varje år, klipper band, är med på cermonier, eriks gata m.m..

Kungen och hans familj är Sveriges reklampelare utåt helt enkelt.

Därför tycker jag att Victoria och Daniel Westling är värd några öre från varje individ i detta land. För det är inte mycket som vi betalar dom för sitt bröllop som är ett stor magnet för världens alla journalister.
Och tänk på allt dom gör!

Så imorgon kommer iallafall jag och säkert en hel del andra följa bröllopet på ett eller annat sätt.
Jag skulle egentligen vilja stå längs kortegevägen och se det vackra paret, men tyvärr är jag i Eskilstuna. :(
Men jag kommer sitta bänkad framför tv och följa bröllopet.

Så fast jag är miljöknutte så måste jag ändå säga (och jag vet att jag talar emot mig själv nu) men

                                                             LÄNGE LEVE MONARKIN!


Kommentarer
Postat av: Anonym

hahaha seriöst? "tänk på allt de gör... klipper band..." oj vilken bedrift! hahah.

2010-06-19 @ 11:04:14
Postat av: julia

Asso de där bröllopet är så tråkigt så de finns inte :o

Dom TAR våra pengar

Jag bryr mig ungefär 00,01% om de där bröllopet :O

2010-06-19 @ 11:56:44
URL: http://missmoony.blogg.se/
Postat av: Alexsandra

Hahahaa. lilla jossan! Jag har inte sagt att monarkin ska bort och har inget emot kungafamiljen. jag har sagt att man inte ska ge dem massa pengar, varför ska man prisa vissa människor och sen går sjukvården mm i botten. Reklamen är bara bullshit! När en kung kommer hit till sverige från något annat land, bryr du dig då? Nej! Vem bryr sig? Kanske agda och gunnar 65+.

Sen är kungafamiljen ingenting intressant för mig därför tycker jag att det bara är jobbigt.

Dessutom behöver vi inte ta den här diskussionen eftersom jag redan vunnit en debatt mot ditt lag på på fyra och vi endast två i just det här ämnet.

Känns så onödigt. Jag tycker det jag tycker och du får tycka precis vad du vill.

2010-06-19 @ 14:01:57
URL: http://posebaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0